Traumaverwerking

Meer ruimte en aandacht voor het nu en de toekomst

✔ Online & op locatie

✔ Geen wachttijden

✔ EMDR therapie

✔ Beoordeling 8.5

Posttraumatische stress - wat is dat?

Soms maak je dingen mee die zo heftig en impactvol zijn dat je er geen raad mee weet. Een overval, (seksueel) geweld of een verkeersongeluk noemen we een traumatische gebeurtenis. Op het moment van de gebeurtenis voelen we hevige angst en spanning. Dit is een natuurlijke reactie van je lichaam om de situatie te kunnen overleven door te ‘vechten’, ‘vluchten’  of te ‘ bevriezen’.

 

Bij sommige mensen houdt deze spanning langer aan. Je kunt dan last houden van klachten als opdringerige herinneringen,flashbacks, nachtmerries en schrikachtigheid. Ook kunnen gevoelens van angst, schaamte en schuld opkomen. Je bent zo bezig met het verleden waardoor er geen ruimte is voor het nu en de toekomst.

iPractice heeft een speciaal ontwikkeld programma opgesteld voor mensen die last hebben van traumagerelateerde klachten.

 

Wat kan je verwachten? 

Een op maat gemaakt programma van 8 tot 16 weken

Indien relevant wordt EMDR therapie ingezet

Gebaseerd op wetenschappelijke theorieën

Verdiepende gesprekken met een GZ-psycholoog

Persoonlijke online coaching van een psycholoog 

Heb ik een posttraumatische stressstoornis?

Het is logisch dat je na blootstelling aan een traumatische gebeurtenis van slag bent, is er geen reden voor ongerustheid. Bij de meeste mensen trekt dit gevoel in een paar uur tot een paar dagen weg. Je voelt dan dat je hoofd en lichaam weer rustig worden. Maar dit is niet bij iedereen het geval. Als de klachten langer dan een maand na een traumatische gebeurtenis aanhouden en het je dagelijks functioneren verstoort, is er vermoedelijk sprake van een posttraumatische stressstoornis (PTSS).

 

 De belangrijkste kenmerken van een posttraumatische stressstoornis zijn pijnlijke herinneringen over het rauma, flashbacks, nachtmerries, schrikachtigheid en vermijding. Dit kan gepaard gaan met concentratieproblemen, slaapproblemen, piekeren en gevoelens van schuld en schaamte. Pas als de angst een maand aanhoudt en het je dagelijks functioneren verstoort, is er vermoedelijk sprake van een posttraumatische stressstoornis.

EMDR is één van de meest effectieve behandelingen voor PTSS. 

Maak een afspraak met 1 van onze EMDR-therapeuten

Wat kan ik vandaag doen tegen mijn PTSS klachten?

Het ondernemen van nieuwe dingen is een uitdaging, vooral als je last hebt van traumagerelateerde klachten. Door het bezoeken van deze pagina heb je de eerste stap al genomen; bewustwording en onderzoek naar jouw situatie! We hebben hier onze best practices op een rij gezet; tips waarmee je vandaag al mee aan de slag kan.

Misschien zijn er wel mensen die je in vertrouwen wil nemen over dat wat er is gebeurd. Praten over het trauma kan opluchten. Voel hierin goed je grenzen aan. Hieraan houden kan ook een stevig gevoel geven!

1.

Als er niemand is in je omgeving neem dan contact op met 1 van onze psychologen. Of praat anoniem over situatie bij OpenUp.

2.

Upgrade je eetpatroon stapje voor stapje, zorg voor drie gezonde maaltijden per dag.

3.

Blijf bewegen door middel van rustig wandelen, zwemmen of fietsen.

4.

Zorg voor structuur in de dag.  Ga op vaste tijd naar bed en sta op vaste tijd op.

5.

Maak een top 5 van ontspannende activiteiten die je dagelijks kunt doen.

6.

Liever samen aan de slag met een professional?

Neem vandaag nog vrijblijvend contact op met 1 van onze psychologen om te praten over jouw traumagerelateerde klachten en krijg informatie over een passend behandelprogramma. 

Een selectie van onze psychologen

GZ psycholoog

Groei & persoonlijke ontwikkeling

Zoila Knel

Online psycholoog

Talent en mensen verbinden

Lotte Hendriks

GZ psycholoog. 

Samenhang en onderliggende kern

Nine Gramberg

GZ psycholoog. 

Oplossingsgericht en snel tot de kern

Gijs Coppens

Online psycholoog

Doelgericht en nieuwe patronen 

Tessa Brouwer

Online psycholoog. 

Stress & Burnout. Zelfvertrouwen. Depressie

Sam Saxton

Online psycholoog

Leefstijl en positiviteit

Milou Groenewoud

GZ psycholoog

Veerkracht en mentale balans

Yara Wurtz

iPractice - de praktijk voor je dagelijks leven

iPractice is te gebruiken in: 

Amsterdam 

Amstelveen

Almere

Apeldoorn

Arnhem

Assen

Den Haag 

Den Bosch

Ede

Eindhoven

Enschede

Groningen

Haarlem

Heerlen

Helmond

Hilversum

Leeuwarden

 

Leiden 

Nijmegen

Meppel

Oss

Purmerend

Rotterdam

Tilburg

Utrecht

Venlo

Zaandam

Zoetermeer

Praktijk Keizersgracht

Keizersgracht 630

1017 ER Amsterdam

Nederland

+31 20 771 79 96

+316 154 881 22

KvK: 71629610

© 2019 iPractice